Egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest w trzeciej klasie gimnazjum. Jest on powszechny i obowiązkowy, co oznacza, że musi przystąpić do niego każdy uczeń kończący szkołę. Przystąpienie do egzaminu jest bowiem jednym z warunków ukończenia gimnazjum. Jeżeli jakiś uczeń nie przystąpi do egzaminu gimnazjalnego w danym roku, musi powtórzyć ostatnią klasę gimnazjum i przystąpić do niego w roku następnym.
Wynik egzaminu uzyskany na egzaminie gimnazjalnym nie ma wpływu na ukończenie szkoły. Wynik egzaminu gimnazjalnego jest jednak brany pod uwagę przez szkoły ponadgimnazjalne przy przyjmowaniu uczniów do tych szkół.
Egzamin gimnazjalny składa się z trzech części i obejmuje:
- w części pierwszej – humanistycznej – wiadomości i umiejętności z zakresu języka polskiego oraz z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie;
- w części drugiej – matematyczno-przyrodniczej – wiadomości i umiejętności z zakresu matematyki oraz z zakresu przedmiotów przyrodniczych: biologii, geografii, fizyki i chemii;
- w części trzeciej – wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego sprawdzane na poziomie podstawowym i na poziomie rozszerzonym.
Część humanistyczna
Rok |
Liczba piszących |
Język polski |
Stan wyniku |
Opis wyniku |
Historia i wiedza o społeczeństwie |
Stan wyniku |
2012 |
12 |
71,9 % |
7 |
Wysoki |
61,1 |
5 |
2013 |
11 |
48,3% |
2 |
Bardzo niski |
51,8% |
3 |
2014 |
7 |
65,6 % |
5 |
Średni |
53,5 % |
3 |
2015 |
9 |
70% |
8 |
Bardzo wysoki |
70% |
7 |
2016 |
19 |
70% |
6 |
Powyżej średni |
56% |
6 |
2017 |
9 |
79% |
8 |
Bardzo wysoki |
63% |
6 |
2018 |
10 |
78% |
8 |
Bardzo wysoki |
68% |
8 |
2019 |
8 |
55% |
3 |
Niski |
52% |
3 |
Część matematyczno – przyrodnicza
Rok |
Liczba piszących |
Matematyka |
Stan wyniku |
Opis wyniku |
Przedmioty przyrodnicze |
Stan wyniku |
2012 |
12 |
49,2 |
6 |
Powyżej średni |
53,5 |
7 |
2013 |
11 |
37% |
3 |
Niski |
50% |
3 |
2014 |
7 |
35,7 % |
3 |
Niski |
50,6 % |
5 |
2015 |
9 |
51% |
6 |
Powyżej średni |
56% |
7 |
2016 |
19 |
49% |
6 |
Powyżej średni |
54% |
6 |
2017 |
9 |
54% |
7 |
Wysoki |
54% |
6 |
2018 |
10 |
64% |
8 |
Bardzo wysoki |
67% |
8 |
2019 |
8 |
25% |
2 |
Bardzo niski |
40% |
3 |
Język angielski
Rok |
Liczba piszących |
Poziom podstawowy |
Stan wyniku |
Opis wyniku |
Liczba piszących |
Poziom rozszerzony |
2012 |
6 |
72,9 |
7 |
Wysoki |
6 |
57,1 |
2013 |
6 |
54,2 |
4 |
Poniżej średni |
5 |
29,0 |
2014 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
2015 |
9 |
76% |
7 |
Wysoki |
9 |
53% |
2016 |
9 |
79% |
7 |
Wysoki |
9 |
71% |
2017 |
7 |
69% |
6 |
Powyżej średni |
7 |
49% |
2018 |
9 |
75% |
6 |
Powyżej średni |
9 |
61% |
2019 |
6 |
73% |
6 |
Powyżej średni |
6 |
55% |
Język niemiecki
Rok |
Liczba piszących |
Poziom podstawowy |
Stan wyniku |
Opis wyniku |
Poziom rozszerzony |
2012 |
6 |
55,8 |
5 |
Średni |
0 |
2013 |
5 |
42,5 |
3 |
Niski |
0 |
2014 |
7 |
52,5% |
5 |
Średni |
0 |
2015 |
0 |
0 |
|
|
0 |
2016 |
10 |
53% |
5 |
Średni |
|
2017 |
2 |
54% |
|
|
|
2018 |
1 |
70% |
|
|
|
2019 |
2 |
46% |
|
|
|