Test kompetencji trzecioklasisty, przygotowuje Instytut Badań Edukacyjnych. Test składa się z jednego, dwóch albo nawet trzech arkuszy – języka polskiego, matematyki i przyrody.Pierwsza z nich sprawdza umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz tworzenia własnego tekstu. Część matematyczna obejmuje podstawowe zagadnienia geometryczne, a także wymaga rozwiązania prostych zadań rachunkowych. Część przyrodnicza sprawdza wiedzę badawczą o świecie. W testach mogą pojawić się również zadania specjalne, które sprawdzą, jak dzieci radzą sobie w różnych sytuacjach.
Badanie umiejętności polonistycznych
Rok | Liczba uczniów piszących | Umiejętności uczniów | Szkoła | Województwo | Kraj |
2017 | 20 | Globalnie | 75,8 % | 73,05% | 72,90% |
2016 | 12 | Wyszukiwanie informacji i wnioskowanie | 74% | 63,0% | 60% |
Analiza i interpretacja tekstów kultury – świadomość językowa i estetyczna | 86% | 74% | 73% | ||
Globalnie | 78,0% | 67% | 64% | ||
2015 | 17 | Wnioskowanie | 89,4% | 84,0% | 82,2% |
Wyszukiwanie informacji | 62,4% | 71,1% | 68,1% | ||
Tworzenie wypowiedzi | 80,4% | 64,9% | 60,4% | ||
Globalnie | 78,0% | 71,6% | 68,2% |
Badanie umiejętności przyrodniczych
Rok | Liczba uczniów piszących | Umiejętności uczniów | Szkoła | Województwo | Kraj |
2016 | 12 | Rozumienie i korzystanie z metody badawczej | 75% | 49% | 45% |
Posługiwanie się warsztatem badacza | 88% | 73% | 70% | ||
Błędne przekonania | 63% | 44% | 39% | ||
Wykorzystanie wiadomości i zastosowanie umiejętności przedmiotowych | 78,0% | 71,6% | 68,2% | ||
Globalnie | 77,0% | 60% | 57% |
Badanie umiejętności matematycznych
Rok | Liczba uczniów piszących | Umiejętności uczniów | Szkoła | Województwo | Kraj |
2017 | 20 | Globalnie | 67,35% | 66,30% | 65,25% |
2016 | 12 | Sprawność rachunkowa | 76,0% | 75% | 72% |
Rozwiązywanie zadań tekstowych | 82% | 66% | 61% | ||
Wyobraźnia geometryczna | 72% | 56% | 52% | ||
Rozumowanie w arytmetyce | 78% | 68% | 63% | ||
Globalnie | 77% | 68% | 64% | ||
2015 | 17 | Sprawność rachunkowa | 75,0% | 65,9% | 62,5% |
Rozwiązywanie zadań tekstowych | 58,8% | 65,9% | 62,2% | ||
Rozważanie możliwości | 64,7% | 67,6% | 63,6% | ||
Dostrzeganie zależności | 52,9% | 64,2 % | 60,7% | ||
Wyobraźnia geometryczna | 51,0% | 59,2% | 5654,4% | ||
Intuicje geometryczne | 48,5% | 57,4% | 52,5% | ||
Obliczenia w geometrii | 55,9% | 62,6% | 58,3% | ||
Globalnie | 59,9% | 63,4% | 59,4% |